
WEDNESDAY 14TH SEPTEMBER, 2022VOL. 29     NO.  1342 4.00

theinsightnewsonline.com

Cont. on page 3

  page 9

Cont. on page 2

Surcharge Public Officers Who Mismanage  
State Funds -- CHRAJ Tells Auditor-General

MAHAMAMAHAMAMAHAMA
He Says Ghana's Public Purse Cannot Be Found Under Akufo-Addo

ormer president, John Dramani FMahama has questioned the 
whereabouts of Ghana's public 

purse under the stewardship of 

President Nana Akufo-Addo. 
According to him the fight against 
corruption has waned under 
President Akufo-Addo's watch such 

that protecting the public purse to 
sustain the economy is longer in his 
lexicon as the purse can no longer be 
found under his administration.

Ongoing Trials Of Murdered 
J. B. Danquah And Major Mahama 

Save The Nation 
President Petitions 
Chief Justice 

Manufacturing Consent: How The United 
States Has Penetrated South African Media

wadwo Atta Apeakorang, KFounder and President of Save 
the Nation for Future Leaders 

(SNFL) has called on the Chief Justice, 
Kwasi Anin Yeboah and the Judicial 
Council to work towards building the 
image of the judiciary which he 
believes is being battered as a result of 
some of its actions and inactions.

Joseph Whittal, Commissioner of CHRAJ

  page 5

Kwadwo Atta Apeakorang



ACTING EDITOR          -     BENJAMIN AKUFFO
         

PAGE 2 The Insight  theinsightnewsonline.com

(0244669960)
benjaminakuffo65@yahoo.com

Email: theinsightonline20@gmail.com

In a petition addressed to the Chief Justice, 

 Mr. Apeakorang apart from highlighting his 

own personal concerns about the justice 

system also raised issues about the ongoing 

trials of murdered Member of Parliament for 

Abuakwa North, J. B. Danquah Adu and 

Major Mahama, which cases he believes have 

dragged unduly and thus fit into public 

perception about the judiciary vis-à-vis 

recent comments expressed by former 

president John Mahama.This is the full text of 

his petition; 
th5  September, 2022

The Chief Justice

Judicial Service of Ghana

P.O. Box GP 196 

Accra

Your Lordship,

RE: IMAGE OF GHANA'S JUDICIARY BROKEN

I have been following trends in the judicial 

service of Ghana for a few years now and I 

can boldly attest to the issues former 

president John Dramani Mahama raised 

concerning the judiciary. In the petitions and 

letters I have personally written to you and 

your outfit, I have asked for changes to be 

made regarding settlement of disputes and 

the overall justice administration in Ghana. 

However, none of my letters has received the 

attention it should.

Two cases I have made references to, 

regarding the changes the judicial service 

must effect, are the trials of the murder of 

Late Joseph Boakye Danquah-Adu, former 

Member of Parliament for Abuakwa North 

Constituency, and the lynching of Late Major 

Adams Mahama. These two crimes tested 

the potency of our laws but we failed in 

many respects. This has led to many citizens 

losing confidence in the judicial process of 

the country. I am a victim of such unfair 

judicial system where aspects of a case 

involving me have been contrived with the 

help of the judicial staff handling the case.

Now that, former president John Dramani 

Mahama has brought the delicate issue to 

the fore, it should not be taken as politics as 

usual but given much attention. I therefore 

plead that, you institute a body to investigate 

some of the deliberating issues citizens have 

raised and we believe that citizens will gain 

confidence in the judiciary again.

May the Almighty God bless us and make us strong. 

Your faithfully,

Kwadwo Atta Apeakorang

(Founder & President)

Save the Nation for Future Leaders 

0244-222-166

Cc: Minister of Justice and Attorney General

P.O. Box M60

 Accra

from front page

Save The Nation President 
Petitions Chief Justice 

Ongoing Trials Of Murdered 
J. B. Danquah And Major Mahama 

WEDNESDAY 14TH SEPTEMBER, 2022

PUT THEM TO USE!
ver the years every Ogovernment that has taken 
over the reins of power has 

promised to create jobs and make 
youth unemployment a thing of the 
past.
Most of these promises often turn 
out to be a mirage.
For example the Kufuor 
administration once asked the 
teeming unemployed, especially the 
youth to queue for a national 
register to be compiled and jobs 
provided them. It later turned out to 
be a false hope.
Currently, there is rising youth 
unemployment with its attendant 
consequences and dangers to the 
peace, security, and stability of the 
nation.
The Insight is of the strong opinion 
that the government needs to 
endeavour activate the many   
dormant factories that have been 
shut down for one reason or the 
other.
The citizens need jobs and cannot 
afford to wait any longer, when 
there are already existing factories 
that need little or no funding to get 
them running. Perhaps it is time to 
speed up efforts to address the 
youth unemployment.       

Kwadwo Atta Apeakorang



PAGE 3 The Insight  theinsightnewsonline.com

 During his inauguration in 
2017, President Akufo-Addo 
in his speech promised to 
ensure that the country's 
public purse is given the 
utmost protection and 
effective utilization.
However, more than five 
years into his presidency, 
former president John 
Mahama believes the 
country's resources have 
rather depleted under the 
leadership of President 
Akufo-Addo. Speaking at a 
gathering of chiefs and 
people in the Volta Region, 
the former president said, 
“This government, the NPP 
government has completely 

lost control of the fight 
against corruption. 
President Akufo-Addo in 
his inaugural address 
promised to protect the 
public purse."
He continued, "Today 
even, that public purse 
cannot be found. The 
revelations in the Auditor-
General's report for 2021 
is simply a microcosm of 
the real extent of the 
seeming 
institutionalisation of 
corruption under this 
administration.”

He further chastised the 
Akufo-Addo 
administration for 

superintending over 
corruption in the highest 
order without probable 
solutions to tackle the 
menace.
John Mahama however 
reiterated that the next 
National Democratic 
Congress government will 
work with a lean but 
effective government in 
order to cut down 
expenditure and save 
resources.
“As I said recently, I want to 
assure all Ghanaians that 
the next NDC 
administration, as I've 
recently said will revisit the 
matter of article 71 
emoluments, especially the 

issue of ex-gratia payments 
and the size of government 
to cut down on 
expenditure as a way of 
protecting our scarce 
resources”, John Mahama 
hinted.
Meanwhile, the 2021 audit 
report published by the 

Auditor General has 
revealed that an amount of 
GH¢17.4 billion in financial 
irregularities were flagged 
due to a number of corrupt 
practices and financial 
malfeasance in the public 
sector.

from front page

r. John Kwabena DKwakye, Director of 
Research, Institute of 

Economic Affairs (IEA), Ghana, 
has indicated clearly that the 
Ghana Cedi is not the third 
strongest currency in Africa, as 
the managers of the economy 
want Ghanaians to believe.

According to him, the Cedi can 
be best described as having a 
high value which is different 
from the strength of the 

currency.
In a series of tweets, Dr. 
Kwakye noted that the Cedi 
was artificially valued highly 
when in 2007, under 
President John Agyekum 
Kufuor, the redenomination 
exercise paired the one cedi 
to one dollar.
He said since the 
redenomination if you 
compare how high the cedi 
has moved - from 10,000 to 
100,000 cedis to the dollar - it 
explains how weak the Ghana 

currency is. Adding, the 
managers of the economy 
cannot create an artificial 
strength for the cedi unlike 
the value of the cedi.
"The cedi is not the third 
strongest in Africa. It is the 
currency with the third 
highest value. They are two 
different things. Just 
because a currency has a 
high value doesn't mean it is 
strong. The value can be 
artificially defined through 
redenomination.

"Let it be made clear that 
you can create an artificially 
high-value currency through 
redenomination. But you 
can't create an artificially 
strong currency. Your 
currency is as strong as your 
economy is," Dr. John K. 
Kwakye tweeted.
On the redenomination, he 
explained, "Let it be made 
clear that the GHC [Ghana 
Cedi] was given an artificial 
high value when it was 

redenominated in 2007. Since 
then, the exchange rate in old 
cedi terms has moved from 
10,000 to 100,000 to the 
dollar. That tells you how weak 
the currency is."
"However, over time the test 
will be to what extent the 
currency maintains its value vs 
the $ [dollar]. Since 2007 
when Ghana made its new 
cedi artificially equal to the $, 
in old cedi terms the exchange 
rate has moved from 10,000 
to 100,000. How can you call 
the cedi a strong currency?" 
he questioned.
Dr. Kwakye's comment comes 
after Dr. John Kumah, a 
deputy Finance Minister, 
debunked claims that the 
Ghana cedi is the weakest 
currency in Africa.
He said, such a claim is mere 
propaganda meant to 
undermine the government's 
fiscal measures in halting the 
free fall of the cedi against the 
dollar.
"I've heard all the propaganda, 
they said Ghana cedi is the 

worst in Africa and all kinds 
of things. Look, don't believe 
that propaganda. I just 
returned from Tunisia on a 
programme, and Tunisia has 
the second strongest 
currency in Africa.
“Ghana is third actually 
according to any global 
ranking of currencies. I am 
talking about the strength of 
currencies in Africa. The 
Libyan Dinar, followed by 
Tunisian Dinar and the 
Ghana cedi is the third 
strongest currency in Africa. 
But maybe they were talking 
about the rate of 
depreciation.
“I just saw what is 
happening in Nigeria and 
they are equally complaining 
that their Naira is not just 
four hundred and something 
to the dollar, but sometimes 
it's even 700 depending on 
where … sometimes they 
can't even find the dollar. So 
this is a global situation,” 
John Kumah told Joy News 
in an interview.

MAHAMA; He Says Ghana's Public Purse 
Cannot Be Found Under Akufo-Addo

Cedi Not Third Strongest Currency In Africa - Dr. John Kwakye Tells John Kumah

Dr. John Kwakye

WEDNESDAY 14TH SEPTEMBER, 2022



PAGE 4 The Insight  

INTERNATIONAL NEWS REPORT
Compiled By Peoples Dispatch

theinsightnewsonline.com

rogressive sections in PLondon and across the 
UK have protested the 

killing of 24-year-old rapper, 
Chris Kaba in a police shooting. 
On Saturday, September 10, 
thousands, including activists 
from Stand Up To Racism, 
Black Lives Matter, Black 
African Caribbean and Asian 
Lawyers for Justice, and 4Front 
Project, marched in London 
demanding justice in the case. 
Kaba was an aspiring rapper 
who went by the name of 
'Madix' and was part of the 
British hip hop collective, Drill 
Group 67. He was shot to 
death by police in Streatham 
Hill in South London on 
September 5. 
The Independent Office for 
Police Conduct (IOPC) has 
started a homicide 
investigation against the police 
officials involved in the 
shooting. Friends and relatives 

of Kaba have demanded that 
the Metropolitan Police release 
the footage from the body 
cams of the officers involved in 
the shooting.
On September 5, an unarmed 
Kaba was pursued by police 
officers as he was driving an 
Audi that was reportedly linked 
to a firearms incident. Kaba 
was killed by a single shot fired 
by the police that went in 
through the driver's side of the 
car.  
Kaba and his partner, Kim 
Alleyne, were expecting their 
first child. His family has 
demanded that authorities 
immediately suspend the 
Metropolitan Police officers 
who are involved in the case. 
On Sunday, protesters marched 
from Parliament Square to 

Scotland Yard, the 
headquarters of the 
Metropolitan Police, in 
London, carrying placards 
that read “Black Lives 
Matter”, “Justice for Chris 
Kaba” and “Abolish the 
Metropolitan Police.”
Delia Mattis from Black Lives 
Matter said on Saturday, 
“Black people don't have a 
history of violence against 
the police. The police have a 
history of violence against 
black people,” Socialist 
Worker reported. 
On September 8, Stand Up 
To Racism stated, “where 
tensions are high, there is 
serious economic and social 
deprivation and a growing 
trend of racist treatment 
and policies in this country, 

we must demand to know 
why?”
Morning Star reported that 
the authorities had 
pressured the organizers to 
cancel Saturday's protest in 

London in the wake of the 
death of Queen Elizabeth II. 
However, the organizers did 
not succumb to the pressure 
and continued with the 
protest seeking justice for the 
young rapper.

undreds of Palestinians Hhave demonstrated in 
front of the office of the 

International Committee of the 
Red Cross in Nablus in the 
occupied West Bank to demand 
the immediate release of Nasser 
Abu Hmeid (49) from Israeli 
prison, Wafa news agency has 
reported. 

The protesters carried banners 

demanding international pressure 

on Israel to release Hmeid from 

prison so that he can spend 

his last days with his family. 

Hmeid is serving multiple life 

sentences and has been in 

Israeli prison since 2002. He is 

suffering from cancer and has 

been in a coma since earlier 

this year. He is currently 

admitted to Israel's Ramla 

prison clinic. 

Similar protests were organized at 

various other places in the 

occupied West Bank, including 

Ramallah and Jericho, during the 

weekend. 

The protesters claimed that 

Hmeid has not been getting 

adequate medical support for 

months and may die at any 

moment. They accused the Israeli 

prison authorities of deliberately 

neglecting the health of the 

Palestinian prisoner.

Hmeid's mother also participated 

in a protest for his release in 

Ramallah on Saturday, where she 

told media persons that Hmeid 

wishes to spend his last days with 

his family, Quds News Network 

reported. 

A resident of the Amari refugee 

camp in Ramallah, Hmeid was 

arrested in 2002 for his affiliation 

with Palestinian resistance group 

Al-Aqsa Martyrs' Brigade, which is 

Fatah's armed wing. 

Four of his brothers were also 

arrested in 2002. All five siblings 

are serving life terms in Israeli 

prisons. Hmeid is serving seven 

life sentences with an additional 

50 years in jail, Wafa . reported

He has already spent 30 years in 

prison.  

The treatment of Palestinian 

prisoners inside Israeli prisons is 

a major issue for the Palestinian 

national movement. According 

to Addameer, there are currently 

over 4,500 Palestinians in Israeli 

prisons, including over 700 

' .' They administrative detainees

face  inside inhuman treatment

the prisons, with human rights 

groups accusing Israeli 

authorities of using torture, 

physical abuse, and solitary 

confinement, among other forms 

of illegal treatment, against 

Palestinian prisoners. Due to 

such treatment and denial of 

basic amenities, a  large number

of Palestinian prisoners regularly 

fall sick and die in prison.  

According to the Palestinian 

Prisoners' Society, at least 73 

Palestinian prisoners have  

dieddue to medical negligence 

inside Israeli prisons since 1967. 

The total number of Palestinians 

to have died inside Israeli prisons 

is much higher, according to 

various . Palestinian sources

prisoners often organize mass or 

individual protest actions, such as 

hunger strikes, to oppose Israeli 

prison atrocities. 

Palestinian prisoner Musa Abu 

Mhaimid (40), who died in a 

hospital on September 3, was the 

latest victim of Israel's medical 

negligence. Hmeid is also 

admitted in the same Ramla 

prison clinic in which Mhaimid 

died. The Ramla prison is 

infamous as a “slaughterhouse” 

among Palestinian prisoners.   

Massive Protests Take Place In London Over Police Killing Of Young Rapper 

Hundreds Protest Across Occupied West Bank For Release Of Terminally Ill Palestinian Prisoner 

(Photo: WAFA) Nasser Abu Hmeid (49), a former member of 
Palestinian resistance group Al-Aqsa Martyers' Brigade, is 
serving multiple life sentences and has already spent 30 
years inside Israeli prison

The march which demanded justice for Chris Kaba in London. 
(Photo: via Socialist Worker). 24-year-old Chris Kaba was shot 
to death by the Metropolitan Police in South London on 
September 5. His family and rights organizations have 
demanded action against the officers who killed him

WEDNESDAY 14TH SEPTEMBER, 2022

https://english.wafa.ps/Pages/Details/130818
https://twitter.com/prclondon/status/1569019191134490627
https://twitter.com/QudsNen/status/1568646756107182087
https://english.wafa.ps/Pages/Details/130818
https://peoplesdispatch.org/2022/04/07/our-decision-is-freedom-palestinians-fight-against-administrative-detention/
https://www.addameer.org/media/4759
https://twitter.com/palinfoen/status/1568866696370298880
https://daysofpalestine.ps/ppc-73-palestinian-prisoners-killed-of-medical-negligence-in-israeli-prisons/
https://www.addameer.org/media/4759
https://daysofpalestine.ps/ppc-73-palestinian-prisoners-killed-of-medical-negligence-in-israeli-prisons/


PAGE 5 The Insight  theinsightnewsonline.com

embers of the MCoalition of 
Aggrieved 

Customers of Menzgold have 
embarked on a demonstration 
in protest against their locked-
up funds.
The coalition which presented 
a petition to President Akufo-
Addo at the Jubilee House on 
Monday, September 12, 2022 
said their action marked four 
years since the government 
closed down the operations of 
the gold dealership firm, 
Menzgold.
The spokesperson of the 
group, Fred Forson who spoke 
in an interview before the 
demonstration said all efforts 
to retrieve their monies have 
proven futile.
“We will converge at 9 am at 
the Customs traffic light. From 
there, we will do a walk 
through the Ministries to the 
Black Stars Square. There, we 
shall have a press briefing. At 

11 am, we will present our 
petition. It is exactly four years 
since Menzgold was collapsed 
and for four years, we have 
done whatever we could but it 
appears there are no results. So 
this time around, we want to 
petition the president for a 
presidential intervention,” 
Citinewsroom quoted Fred 
Forson.
On September 2018, the 
Securities and Exchange 
Commission (SEC) directed gold 
trading firm Menzgold Ghana 
Limited to shut down its 
investment operations with 
immediate effect for 
contravening the Securities 
Industry Act, 2016 (Act 929). 
The SEC order also warned 
Menzgold to halt advertising of 
their investment business and 
desist from creating new 
contracts with depositors.

According to a letter addressed 

to the Menzgold CEO, Nana 
Appiah Mensah by the SEC 
investigations conducted by 
the regulator, they found out 
that Menzgold's business 
which involves the 
purchase/deposit of gold 
from the public and contracts 
issued with guaranteed 
returns with clients is a 
capital market activity which 
cannot be conducted without 
a valid license issued by the 
SEC.
Menzgold, however, adhered 
to this direction. Meanwhile, 
the Finance Minister has said 
the government won't pay 
Menzgold customers' locked 
up cash.
According to him, people 
who invested their monies in 
Menzgold did that at their 
own peril.
“As we try to clean up the 
financial services center, I 
know the SEC has come 

down hard, strong and 
justifiably on Menzgold. But 
the issue with a company of 
Menzgold…it's become an 
issue of greed as a people 
and our own behaviour when 
we are so clear as educated 
as we might be that when we 
went there, there was no 
license.
“I think it is not in the place 
of government to fund or get 

your money back for you. It 
was an obvious trap that you 
went into. Maybe we as an 
industry should also push 
the whole issue of education 
and empowerment so that 
people do not fall prey to 
that,” the finance minister 
said at a ceremony to 
celebrate the 20th 
anniversary of the Securities 
and Exchange Commission.

he National TCommunication Authority 
(NCA) has said that it is 

not responsible for the 
blockage of SIM cards that have 
been fully registered by their 
owners.
According to the NCA, the 
Telecommunication companies 
(telcos) are to be blamed for 
the mess up since it is their 
responsibility to block some call 
and data services to 
unregistered SIM cards.
The Director of Legal Affairs at 
the NCA, Dr. Poku Adusei, who 
made the remarks in a JoyNews 
interview, added that his outfit 
is working with the telcos to 
ensure that the anomaly is 
rectified.
“For such persons (people with 
registered SIM cards that have 
been blocked), it is an error to 

have their SIM cards blocked 
and anytime these come to 
our attention we are able to 
communicate with the 
network operators because it 
is not in the purview of NCA 
for any blockage to take 
place. It is rather the telecom 
operators,” he said.
“The telcos were 
implementing the policy that 
if the person has not 
registered, there should be 
certain categorization so that 
in a day or two, those 
persons will not be able to 
make calls and it did not 
mean that if you have 
registered fully that should 
apply to you,” he added.
Meanwhile, some Ghanaians 
including the members of 
the opposition National 
Democratic Congress, have 

berated the Minister for 
Communication and 
Digitalisation, Ursula Owusu-
Ekuful, and the NCA over the 
decision to block some call 
and data services to 
Ghanaians who have not 
registered their SIM cards.
Speaking in an interview 
with Woezor TV , Sammy 
Gyamfi said that the action 
of  is Ursula Owusu-Ekuful
unacceptable since there are 
no laws backing the sanction 
she is currently 
implementing.
“Before you can impose 
sanctions on anybody, the 
essence for which you are 
imposing the sanctions must 
be clearly defined in written 
law and the punishment for 
same clearly defined.
“So, what law gives the 
Minister of Communication 
and the NCA (National 
Communication Authority) 
the authority and the right 
to restrict some cards of 
persons who have not re-
registered their SIM cards or 
have not registered their 
SIM cards?” he questioned.
He added that the action of 
the minister is making a lot 
of Ghanaians lose their 
businesses. He, therefore, 
urged the minister to 
apologise to the people of 
Ghanaians and reverse her 
'senseless' order.

he Commissioner Tof Human Rights 
and Administrative 

Justice (CHRAJ), Joseph 
Whittal, has reiterated 
calls for the Auditor-
General to surcharge 
public officers who 
misappropriate or 
mismanage state funds.
According to him, that 
will be the surest means 
to achieve proper 
accountability from the 
work of the Auditor-
General.
Speaking to journalists 
after swearing in of a six-
member audit committee 
last Friday September 8, 
2022, he said “It is not 
enough to enable citizens 
through civil society and 
others to go to the street 
for you to perform your 
duty.”
“It is not about reporting; 
it is about actual 

recoveries. Ghanaians 
want surcharges, and he 
should listen to the voice 
of Ghanaians,” Whittal 
added.
The Auditor-General's 
report highlighted 
several 
misappropriations of 
funds by public offices in 
the country.
Some Civil Society 
Organizations took to 
the streets to demand 
that the Auditor-General 
surcharges persons and 
offices who were found 
guilty.

Surcharge Public Officers Who Mismanage  
State Funds -- CHRAJ Tells Auditor-General

Menzgold Customers Demonstrate Over 4-Year Locked-Up Cash

Blame Telcos For Blockage Of Registered SIM Cards, Not Us – NCA

WEDNESDAY 14TH SEPTEMBER, 2022

https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/people/person.php?ID=3142
https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/people/person.php?ID=3142
https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/people/person.php?ID=3412
https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/people/person.php?ID=3412
https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/people/person.php?ID=3142


PAGE 8 The Insight  theinsightnewsonline.com

ustice J Clemence Jackson 
Honyenuga, the judge in 
the highly politicized trial 

of former COCOBOD Chief 
Executive, Dr Stephen Opuni 
and businessman Seidu 
Agongo, shocked many when 
he announced in an open 
court that he will continue to 
preside over the case, even 
after retirement.
Per the curriculum vitae 
submitted to 's Parliament
Appointments Committee 
during his vetting, the judge 
turned 70 on September 4, 
2022, which is the retirement 
age for superior court judges 
according to Article 145(2) (a) 
of the 1992 Constitution of 
Ghana.
Justice Honyenuga, in July, 
was categorical that he will be 
back on the case, even as a 
retiree, after the legal break 
in October.
The judge has been presiding 
over the case at the High 
Court for over four years. The 
trial actually started in March 
2018 after the state pressed 
27 charges against the 
accused, including Agricult 
Ghana Ltd, signed by Chief 
State Attorney Evelyn Keelson 
on behalf of the then 
Attorney General Madam 
Gloria Akuffo. This was after 
the uncle of the Chief State 
Attorney, the then Senior 
Minister Yaw Osafo Marfo 
ordered the CID of the Ghana 
police to take over the case 
from the Economic and 
Organised Crime Office 
(EOCO).
Justice Honyenuga has on a 
number of occasions 
appeared to be antagonistic 
towards the first accused, Dr. 
Opuni, giving cause to the 
lawyers to cite him for 
exhibiting “hatred and bias” 
towards their client.

HALLUCINATION
For instance, Justice 
Honyenuga, in December 
2021, whilst delivering his 
ruling on an application for 
his recusal asserted:
“I think that the first accused 
must have been hallucinating 
when DW1 gave evidence 
because no such thing 

happened as the first accused 
has stated in paragraph 17 in 
his affidavit in support,” the 
judge said whilst reading his 
written ruling.
He also accused Dr. Opuni of 
spewing lies.
“Further, the averment in 
paragraph 11 is the imagination 
of the first accused and a 
blatant lie calculated to throw 
dust in the eyes of everyone.”
Dr. Opuni, Justice Honyenuga 
said, “must learn to speak the 
truth because his ocular 
observation is different from 
the majority of us who were in 
the courtroom.”

MOST DISGUSTING

Justice Honyenuga further ruled 
that claims by Dr. Opuni that he 
the judge had said that the 
evidence of the accused's 
witness cannot exonerate him 
is “most disgusting” and an 
effort to underrate his 
“intelligence and integrity”.
Meanwhile, the case has been 
cited by analysts as a politically 
motivated trial, which has seen 
several, albeit unsuccessful, 
applications asking for the 
recusal of the trial judge for 
being hostile against Dr. Opuni.
His insistence to sit on the case, 
empowered by the numerous 
times the Chief Justice had 
rejected petitions to remove 
him from the case has left 
tongues wagging, after other 
identical applications against 
other judges were granted.
But as Justice Honyenuga was 
expected to retire on 
September 4, it appears the 
Chief Justice wants him to stay 
on a bit longer.
“In pursuance to Article 144 
(11) of the constitution, 1992, 
the Chief Justice has granted 
me a limited time to conclude 
this case. In the circumstances, 
this court shall in addition [to 
Monday, Wednesday and 
Thursday] sits on Tuesdays at 
11 am for early disposal of this 
four-year-old case. In view of 
the pending vacation the case is 
adjourned to October 3, 2022, 
at 10:am for continuation,” 
Justice Clemence Honyenuga 
announced in court on July 28, 

2022, a clear month to his 
retirement.
The announcement has left 
many wondering if the court is 
willing to dispense justice as 
the trial judge with the support 
of the Chief Justice is setting a 
timeline to finish a criminal 
case.
Justice Honyenuga was handed 
the case, then as an Appeal's 
Court judge, sitting with 
additional responsibility as a 
high court judge, before his 
dramatic elevation to the 
Supreme Court by President 
Nana Akufo-Addo in 2020 after 
endorsing the president's re-
election bid at a durbar he the 
judge presided over in his 
capacity as a chief.

STATE CLOSED CASE

The state in March 2021 closed 
its case after calling seven 
witnesses. It however failed to 
call a single farmer, as the end 
user, to testify to the efficacy 
or otherwise of Lithovit liquid 
fertilizer, which is at the centre 
of the trial after it was applied 
on their farms.
The First prosecution witness 
was Dr. Franklin Manu Amoah, 
a former Executive Director of 
Cocoa Research Institute of 
Ghana (CRIG), followed by a 
soil scientist at CRIG, Mr. Alfred 
Arthur. The Third witness Dr. 
Yaw Adu-Ampomah who is a 
former Deputy Chief Executive 
at COCOBOD is facing a 
suspended perjury charge. Dr. 
Felicia Ansah-Amprofi, who is 
the National Director of the 
Plant Protection and 
Regulatory Services Directorate 
was called as the Fourth 
witness. A scientist at the 
Chemistry Department of the 
University of Ghana, Dr. 
Emmanuel Osei-Twum who is 
the Fifth prosecution witness 
told the court under cross-
examination that the 
challenged scientific report of 
the University tendered 
through him by the 
prosecution was doctored. The 
Sixth witness was Mr. Peter 
Osei Amoako who is the 
current Director of Finance at 
COCOBOD. The last and 
Seventh witness was Chief 

Inspector Thomas Mercer 
Prempeh.

SUBMISSION OF NO CASE

After the state has closed its 
case, the accused persons then 
filed for submission of no case 
in April 2021.
But Justice Clemence 
Honyenuga in an 89-page 
ruling dismissed the 
applications on the submission 
of no case by counsel for the 
accused persons and ordered 
the three to open their 
defence because a prima facie 
has been established against 
them.
The judge in arriving at that 
decision expunged, in his 
closet, as many as 18 evidential 
documents that were tendered 
in an open court without any 
objection. According to counsel 
for the accused persons these 
18 exhibits exonerate their 
clients.
The judge however acquitted 
Seidu Agongo and Agricult 
Ghana Ltd on the charges of 
money laundering which is 
count 22, 23 and 24 on the 
charge sheet.

OPUNI OPENS DEFENCE

The first accused person, Dr. 
Stephen Opuni following the 
Supreme Court's decision on a 
reviewed application opened 
his defence in December 2021, 
and has since called seven (7) 
witnesses including three 

farmers.
The First defence witness was 
former Director of Finance at 
COCOBOD, Mr. Charles Tetteh 
Dodoo. Then Assin Fosu-
based cocoa farmer Samuel 
Torbi and Amo Amankwaa a 
cocoa farmer from Berekum 
as the Second and Third 
witnesses respectively. A 
former Board Chairman of 
COCOBOD Ambassador Daniel 
Ohene Agyekum was the 
Fourth witness followed by a 
retired District Cocoa Officer 
of CHED Samuel Adigler as the 
Fifth witness. Then the 2017 
National Best Farmer Philip 
Kweku Agyemang. Currently 
in the witness box is the 
Seventh defence witness 
Peter Okyere Boateng who 
retired from COCOBOD in 
2017 as the Deputy Executive 
Director of Cocoa Health and 
Extension Division (CHED) of 
COCOBOD.
Dr. Stephen Opuni, Seidu 
Agongo and Agricult Ghana 
Ltd are currently facing 24 
combined charges: Abetment 
of crime, defrauding by false 
pretence, contravention of 
the Public Procurement Act, 
willfully causing financial loss 
to the state, manufacturing 
fertilizer without registration, 
selling misbranded fertilizer 
and selling adulterated 
fertilizer.

Source: angelonline.com.gh

Mike Pompeo

COCOBOD Trial: Is Honyenuga, Retired Supreme Court Judge Readying For A Comeback?

Justice Clemence Jackson Honyenuga

WEDNESDAY 14TH SEPTEMBER, 2022

https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/people/person.php?ID=3205
https://angelonline.com.gh/


PAGE 9 The Insight  theinsightnewsonline.com

n recent weeks, South African Ipublic discourse has been 
focused on concerns about 

alleged Chinese influence in the 
country's media landscape. 
However, these conversations have 
tended to overlook the already 
existing spheres of influence within 
South African media. Politically 
motivated sponsorship of 
prominent South African media 
outlets by the United States dates 
back decades to the apartheid era. 
According to internal U.S. 
government documents, the aim of 
these operations was “to counter 
the strong Marxist campaigns” in 
the country. This funding was 
circulated by the National 
Endowment for Democracy, an 
organization created by the Reagan 
administration in order to re-brand 
U.S. covert operations that were 
previously carried out by the 
Central Intelligence Agency. Today, 
as Washington becomes fixated on 
combating Beijing's influence 
around the world, the National 
Endowment for Democracy and its 
private sector partners continue to 
penetrate large swathes of the 
South African media ecosystem. 
This web of influence has caught 
major publications, including Mail 
& Guardian newspaper and 
amaBhungane Centre for 
Investigative Journalism.

Washington combats Marxism in 

apartheid-era South Africa

For decades, progress in the 

struggle against apartheid in South 

Africa was stymied by Washington 

viewing the situation through the 

lens of the Cold War. Despite the 

atrocities committed by the 

apartheid regime against the Black 

majority of South Africa and 

surrounding countries, the regime 

was regarded as a strategic bulwark 

against the spread of socialism and 

Soviet influence on the continent.

At the tail end of the Cold War, 

while the United States was aiding 

apartheid South Africa in its war 

against the independence struggles 

in neighbouring Angola and 

Namibia, officials in Washington 

simultaneously orchestrated a 

propaganda campaign in South 

African media which they claimed 

would educate the Black 

population about democracy.

An  from internal communication

1986 outlines how the U.S. 

government funneled hundreds 

of thousands of dollars to South 

Africa and recruited local media 

outlets and journalists to “create 

awareness of (and hopefully 

adherence to) democratic ideals 

and principles among the black 

communities.” A biweekly feature 

titled “How Democracy Works” 

was produced in collaboration 

with Drum Publications and 

published in City Press, which was 

chosen for being “the largest 

circulation newspaper among 

blacks in South Africa.” The 

document outlines various South 

African writers and editors 

recruited to contribute to the 

series, including Percy Qoboza, 

then editor of City Press, 

Raymond Louw, and Denis 

Beckett, editor of Frontline (it is 

not clear whether these 

individuals were aware of the U.S. 

government's role in the project).

An excerpt from a 1986 U.S. 

government grant to South Africa 

states:

It is hoped that a concrete 

discussion of democratic values 

will help counter the strong 

Marxist campaigns now being 

used to coerce South African 

blacks in the black townships, 

pointing the way to democratic 

forms of government being 

desirable and achievable goals in 

South Africa.

“There are no other systematic 

methods being used in South 

Africa to generate awareness of 

democratic principles on a large 

scale,” the document noted. 

“Wide propagation of democratic 

principles can, however, be 

achieved by publishing material 

regularly over a period of time in 

a popular black publication.”

Rather than a gesture of 

solidarity, this campaign was an 

example of what was referred to 

in Washington as “public 

diplomacy”—U.S. government-

sponsored efforts to influence 

public opinion abroad in ways 

favorable to its interests. In this 

case, U.S. officials explicitly laid 

out their intention to influence 

South African media to shape 

narratives in a manner that 

supported their anti-communist 

Cold War foreign policy.

“It is hoped that a concrete 

discussion of democratic values 

will help to counter the strong 

Marxist campaigns now being 

used to coerce South African 

blacks in the black townships,” 

the document states, “pointing 

the way to democratic forms of 

government being desirable and 

achievable goals in South Africa.”

Rebranding covert operations 

with the National Endowment for 

Democracy

U.S. government funding for the 

City Press campaign—along with 

contemporaneous  for the funding

Institute for the Advancement of 

Journalism, the Peoples Express 

community newspaper, and 

Frontline magazine—was 

distributed through a then 

recently created organization 

called the National Endowment 

for Democracy (NED). Although 

branded as a “non-

governmental” and 

“independent, non-profit 

foundation”, the NED was 

founded by the U.S. government 

in 1983 under the Reagan 

administration. According to its 

founders, the NED was created as 

a funding vehicle to take over the 

covert support of political groups 

around the world which had 

previously been carried by the 

Central Intelligence Agency (CIA) 

and had developed a tainted 

reputation.

''It would be terrible for 

democratic groups around the 

world to be seen as subsidized by 

the CIA,”  Carl Gershman, said

who served as president of the 

NED from its founding until 2021. 

“We saw that in the 60's, and 

that's why it has been 

discontinued. We have not had 

the capability of doing this, and 

that's why the endowment was 

created.”

“A lot of what we [the NED] do 

today was done covertly 25 years 

ago by the CIA,”  the said

organization's co-founder Allen 

Weinstein.

As the NED was financing its 

media campaign in South Africa, 

it was also  the funding

mujahideen in Afghanistan, pro-

contra organizations in Nicaragua, 

anti-Soviet trade unions in 

Eastern Europe, and anti-

government groups in Grenada. 

Over the past four decades, the 

NED's donation network has 

expanded into a global empire. 

With an annual appropriation 

administered through the U.S. 

State Department, the NED  issues

more than 2000 grants each year 

to non-governmental 

organizations in over 100 

countries. According to the NED's 

financial statements, during the 

decade of 2011–20, the 

organization issued over $1.2 

billion in grants worldwide. The 

NED's efforts are amplified by 

working in concert with aid 

agencies that have been set up by 

allied governments along with 

private foundations, with grant 

recipients often overlapping 

between the NED and a network 

of allied state and private donors.

Today, as tensions between the 

United States and China rise, 

Washington is intent on 

contesting Beijing's influence 

around the world, particularly in 

the Global South. The U.S. 

government has ramped up its 

efforts to influence international 

media and public opinion. 

Between 2016 and 2020, the NED 

issued roughly $150 million 

globally in media-related grants, 

at least $20 million of which was 

issued to organizations in sub-

Saharan Africa. In December 

2021, U.S. President Joe Biden 

announced that his 

government would be 

providing $30 million as 

“critical seed money” to 

launch the International Fund 

for Public Interest Media. The 

fund connects the U.S. 

government agencies, 

including the NED, and the 

private sector—namely the 

Luminate foundation of Pierre 

Omidyar, tech billionaire and 

financier of U.S. media outlet 

The Intercept—with the stated 

goal being to eventually 

provide $1 billion in global 

media funding per year, 

targeting primarily 

economically vulnerable 

countries.

South Africa in the crosshairs 

once again

In this new Cold War, South 

Africa is once again in the 

crosshairs. In recent years, the 

NED has developed close ties 

with the Johannesburg-based 

newspaper Mail & Guardian, 

which describes itself as “the 

continent's leading 

independent newspaper.” In 

2020 and 2021, the NED 

issued $355,200 over four 

grants to the Adamela Trust, 

Mail & Guardian's non-profit 

foundation through which it 

receives and administers 

funding. The NED  detailed

that the grants were intended 

to support the launch of Mail 

& Guardian's weekly pan-

African, WhatsApp-based 

digital publication The 

Continent and the building of 

Manufacturing Consent: How The United 
States Has Penetrated South African Media
 By Ajit Singh And Roscoe Palm

WEDNESDAY 14TH SEPTEMBER, 2022

https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PDABI760.pdf
https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/final_4.pdf
https://www.nytimes.com/1986/06/01/world/missionaries-for-democracy-us-aid-for-global-pluralism.html
https://www.washingtonpost.com/archive/opinions/1991/09/22/innocence-abroad-the-new-world-of-spyless-coups/92bb989a-de6e-4bb8-99b9-462c76b59a16/
https://www.nytimes.com/1986/06/01/world/missionaries-for-democracy-us-aid-for-global-pluralism.html
https://www.ned.org/apply-for-grant/en/
https://ifpim.org/resources/president-biden-announces-up-to-30-million-in-us-support-for-new-global-fund-to-bolster-free-press-as-bedrock-of-democracy/
https://www.ned.org/region/africa/regional-africa-2021/


PAGE 10 The Insight  theinsightnewsonline.comWEDNESDAY 14TH SEPTEMBER, 2022

from page 9

Manufacturing Consent: How The United 
States Has Penetrated South African Media

a regional network of journalists 

and media outlets. The grants 

even specified content that The 

Continent will publish—including a 

“monthly disinformation column” 

and “quarterly in-depth 

investigations on the role of 

public, private, and non-

governmental actors' roles in 

disinformation trends in 

Africa”—raising concerns about 

whether Washington is wielding 

influence over editorial decisions 

at the outlet to target political 

adversaries in the region.

The concerns about Mail & 

Guardian's proximity to 

Washington are not new. In the 

past decade, two of the paper's 

editors-in-chief have gone on to 

work for NED-sponsored 

organizations. In 2015, Chris Roper 

(editor from 2009-15) left the 

paper to  deputy CEO of become

the data journalism initiative Code 

For Africa—part of the umbrella 

network Code For All, which is 

principally  by the funded

NED—and began a fellowship with 

the NED-sponsored International 

Center for Journalists. Similarly, 

Khadija Patel (editor from 2016-

20) resigned from the outlet to 

chair sponsored the NED-  

International Press Institute and, 

in 2021, was  head of named

programmes of the 

aforementioned International 

Fund for Public Interest Media.

Further complicating the picture is 

Mail & Guardian's relationship 

with long time U.S. government 

partner Open Society Foundations 

(OSF), the philanthropic 

foundation of George Soros. In 

2017, OSF  a majority acquired

stake in the paper through its 

Media Development Investment 

Fund. The OSF, considered to be 

the largest private funder of media 

in the world, is an official partner 

of the NED's Center for 

International Media Assistance 

(CIMA), whose mandate is to 

support “U.S.-sponsored 

development of independent and 

sustainable media.” The U.S. 

government has long worked with 

OSF founder George Soros to 

sponsor media organizations in 

furtherance of Washington's 

foreign policy agenda—a 

relationship that CIMA  credits

with playing an important role in 

facilitating the dissolution of the 

Soviet Union:

The breakthrough [in financing 

media], though, came with the 

crumbling of the Berlin Wall in 

1989. The idea of promoting 

democracy rapidly grew into a 

major focus of diplomatic and 

developmental efforts, and a free 

press was seen as integral to the 

process. Backed by major 

infusions of funding from the U.S. 

Congress, USAID began pouring 

resources into supporting 

independent media in the newly 

free nations of Eastern Europe 

and the former Soviet Union. 

USAID was joined by the State 

Department and by allied 

governments, as well as by private 

funders, most notably by 

philanthropist George Soros.

Over the past two decades, the 

NED and OSF have jointly 

established the Global Forum for 

Media Development, an 

international network that 

presently consists of over 100 

media organizations working in 

around 50 countries. This public-

private partnership appears set to 

continue with the U.S. fixated on 

containing China and Soros having 

recently  that Chinese declared

President Xi Jinping is “the 

greatest threat that open 

societies face today.”

Given the well-documented 
political partnership that exists 
between these private 
foundations and the U.S. 
government, does their 
financing compromise the 
independence of their 

grantees in South African 
media?
Take, for example, the leading 
anti-corruption watchdog 
amaBhungane Centre for 
Investigative Journalism, an 
organization which prides 
itself on being “fiercely 
independent” and rejecting 
“funding from governments 
or corporates”. Founded in 
2010 at Mail & Guardian by 
veteran reporters Sam Sole 
and Stefaans Brümmer, 
amaBhungane initially 
received two-thirds of its 
funding from the paper and 
one third from OSF. By 2016 
the ratio had reversed, with 
private foundations 
accounting for lion's share of 
funding and Mail & Guardian 
only accounting for 29 
percent. That same year 
amaBhungane formally 
separated from the paper, 
although the two 
organizations have continued 
to work together. From 2016-
21, amaBhungane has 
received approximately $1.4 
million from OSF and 
Luminate.
Although amaBhungane 
claims that they “do not take 
funding to investigate specific 
stories or themes,” this 
appears to be contradicted by 
OSF's financial disclosure. 
According to OSF, in 2016 “we 
initiated high-agency work on 
state capture through our 
research and advocacy 
partners” and provided 
funding to amaBhungane and 
Daily Maverick specifically “to 
commence research on the 
extent of state capture in 

South Africa” and “on the 
extent to which state-owned 
enterprises have been 
captured by vested interests”.
More concerning, however, is 
the revolving door between 
amaBhungane staff and U.S. 
and Western government-
sponsored organizations. In 
the past decade, three of 
amaBhungane's senior staff 
have gone on to work for such 
entities, primarily to monitor 
public and private actors in 
Africa:

· Vinayak Bhardawaj, 
former advocacy 
coordinator (2012-
14), has gone on to 
work for Africa Check, 
which is  partnered
with the U.S. Embassy 
in South Africa to 
“tackle 
misinformation and 
disinformation in the 
media.”

· Karabo Rajuili, former 
advocacy coordinator 
(2015-19), has gone 
on to work for Open 
Ownership, a 
corporate ownership 
watchdog  founded by
the U.K. government 
which focuses on 
Africa and Asia.

· Cherese Thakur, 
former advocacy 
coordinator (2020-
22), has subsequently 
joined the corruption 
reporting team at the 
South African office 
of the German 
government's 
international 
development agency, 
GIZ.

Beyond this, amaBhungane's 
fellowship program has 
frequently served as a hub to 
train U.S. government-
affiliated journalists in the 
region. Since 2015, at least 15 
amaBhungane fellows have 
been directly tied to U.S. 
government programs, 
including Voice of America 
staff, members of U.S. 
embassy-partnered media 
organizations, U.S. State 

Department fellows, and 
employees of the U.S. 
government-sponsored think 
tank Freedom House. 
amaBhungane has also led 
the formation of a regional 
investigative journalism 
network, IJ Hub, in 
partnership with the Media 
Institute of Southern Africa 
(MISA), an NED-sponsored 
organization that has formed 
official partnerships with 
U.S. embassies in the region. 
According to organizational 
filings for 2021, 
amaBhungane has 
“incubated” the network, 
which currently has 
members in Lesotho, 
Namibia, Malawi, Eswatini, 
Botswana, Zambia, and 
South Africa.
amaBhungane's track record 
demonstrates a frequent 
willingness to partner with 
U.S. and Western 
government-sponsored 
organizations as well as go 
on to work for them. If even 
the most “fiercely 
independent” of South 
African media is caught in 
Washington's web of 
influence, this raises serious 
concerns about the 
vulnerability of the country's 
media to U.S. penetration. 
As the new Cold War heats 
up, the massive financial 
footprint of U.S. private 
foundations in South African 
media—and increasing 
funding directly from the 
U.S. government—appears 
set to continue shaping 
public discourse in the 
country.
About Ajit Singh
Ajit Singh is an investigative 
journalist with the No Cold 
War project. He is a 
contributing author to 
Keywords in Radical 
Philosophy and Education: 
Common Concepts for 
Contemporary Movements. 
His work has appeared in 
The Grayzone, Truthout, 
teleSUR English, NewsClick, 
and The Hampton Institute. 
Follow him on Twitter 
@ajitxsingh.

https://www.icfj.org/our-work/knight/profiles/chris-roper
https://codeforall.org/our-supporters/
http://ipi.media/executive-board/
https://ipi.media/about/supporters-and-partners/
https://ifpim.org/about/
https://www.mdif.org/mdif-acquires-majority-stake-in-south-africas-mail-guardian/
https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/CIMA-Empowering_Independent_Media-II_0.pdf
https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/CIMA-Empowering_Independent_Media.pdf
https://gfmd.info/partnerships/
https://twitter.com/georgesoros/status/1488233860584427530?lang=en
https://www.niemanlab.org/2018/01/digging-for-dung-unearthing-corruption-this-south-african-investigative-nonprofit-could-help-take-down-the-president/
https://www.osf.org.za/wp-content/uploads/2019/05/OSF-SA-2018-Annual-Report-Open-Society-Foundation-for-South-Africa.pdf
https://africacheck.org/who-we-are/partners
https://www.openownership.org/en/about/who-funds-open-ownership/
https://www.giz.de/en/worldwide/312.html
https://www.giz.de/en/worldwide/312.html
https://ijhub.org/wp-content/uploads/2021/07/final-IJH-annual-narrative-report-FY-2021.pdf
https://twitter.com/ajitxsingh

	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8

